Hemma bra men borta bäst

Igår kom jag (tråkigt nog) hem efter fem underbara dagar i New York. Wow vilken jävla stad, helt otroligt! Vi har  haft fullt upp hela veckan och ändå har vi bara hunnit utforska ytterst liten del. Bon Jovi och Lejongkungen var det bästa jag någonsin vart med om, det finns verkligen inte ord nog att beskriva hur fantastiskt det var.

Vi lyfte från Sverige vi halv elva på morgonen och landade i Amsterdam vid tolv. Trots att flygplatsen var gigantisk så var det inte alls svårt att hitta rätt gate för avgången mot USA. När vi skulle igenom Security vart det i princip av med allt eftersom vi skulle skannas innan vi gick ombord. En kvart innan planet lyfte kom det poliser inrusande mot den bakre delen, där vi satt, och grep en man som både skrek och försökte kämpa emot.l Det slutade med att han inte fick följa med och att jag satt som på nålar resten av resan.

Väl framme på John F Kennedys airport fick vi stå en och en halv timma i kö för att bli godkända för inresa och tänka sig att det blev vi. En timme efter det stod vi äntligen utanför hotellet helt uppe i varv av att äntligen vara framme. Rummet vi hade var kanske inte det finaste men jättestort och dög definitivt. Därfter tog vi oss till Times Square, som låg knappt en kilometer från hotellet, för hämta upp vårt New York pass på Planet Hollywood, innan vi gick hem för att sova.

Dagen därpå käkade vi en snabb frukost på Subway innan vi tog en taxi mot Battery Park och därifrån en färja som skulle ta oss förbi Frihetsgudinnan och Ellis Island. Kallt så inihelvete men skamligt att klaga, inte var och varannan helg man är i New York? Från Battery Park promenerade vi sen till Ground Zero, platsen där World Trade Center stod, därefter till Topshop och sedan tog vi en taxi ut till Brooklyn Bridge. Åkte tillbaka till hotellet för att byta skor innan vi gick Top of the Rock. Och jävlar vilken häftig utsikt över både Central Park och Empire State Building. På kvällen vart vi på Lejonkungen-musikalen på Broadway och det vart ett av det bästa jag någonsin sett! Helt otroligt, man måste se det för att förstå. Eftersom Empire State Building var öppet till 02.00 så tänkte vi att det hade vart häftigt att se ut över New York på natten, tänkt och gjort. Också helt otrolig utsikt!

Fredagen började vi med Madame Tussaud's och därefter American Museum of Natural History. Sen gick vi omkring i mysiga Central Park i säkert 2-3 timmar innan vi tog oss tillbaka till hotellet för att efter det gå ut och shoppa resten av kvällen.

Hela lördagen fram till omkring sex shoppade vi och sen vart vi på älskade underbara fantastiska Bon Jovi på Madison Square Garden som låg rätt över gatan. Nu kan jag bocka av det på "mina drömmar listan". På söndagen sen hann vi shoppa några timmar innan vi var tvungna att bege oss mot flygplatsen. Smärtfri resa till Paris där vi mellanlandade och en lika smärtfri resa hem därifrån. På det sista planet fick vi även sällskap av svenska friidrott-gänget - Christian Olsson, Em-bronsmedaljören Ebba Jungmark, Yannick Tregaro och några till. Lite fränt.

Och jag måste bara säga att amerikanerna är hur trevliga som helst!